Последната тайна на ФРЕДИ МЕРКЮРИ

Продължителност
Старт: Събота 14 Юли 2018 19:00 Край: Събота 14 Юли 2018 21:00

  • image

ЗА СЪБИТИЕТО

Един ден на вратата в дома на Рудолф Нуреев – екзотичният и магнетичен Бог на световния танц, потропва един друг Бог – този на роксцената – Фреди Меркюри.

Фреди е дошъл при кумира си от младини с една ужасяваща тайна и с една неизпълнима молба… Той е като оголен нерв; той е гневен, уязвим,изискващ, умоляващ… той е един Фреди, абсолютно различен от образа си пред публиката, сякаш фалшиво изграден… от кого?

Руди на свой ред е арогантен, мнителен, агресивен и свенлив едновременно, ироничен и чувствителен. Ще изпълни ли той молбата на Фреди, ще влезе ли в една от многото лъжи, с които без друго е преплетен животът и на двама им? Два ангела в черно и бяло и спомен за влюбена жена допълват този моментен кадър от богатите на събития и емоции биографии на двете легенди. В решението на режисьора Съни Сънински Фреди се изпълнява от двама актьори – Свежен Младенов и Анатоли Лазаров. Рудолф Нуреев е Георги Златарев.


„Столичният театър „Възраждане“ се сдоби със спектакъл, за който билетите вече са кът. След премиерата на „Последната тайна на Фреди Меркюри“ феновете на вокалиста на „Куин“ имат ново място, където да си спомнят за него по различен и забавен начин.

… Авторът на пиесата, Ирина Гигова, гради сюжета около една догадка - единствената обща снимка на Меркюри и Рудолф Нуреев е крехкото доказателство, че между двамата може би е „имало нещо“. Повечето биографи отричат връзката, но по света още шушукат, че и рокаджията, и балетистът умират един след друг от СПИН. А догадката тук е превърната в художествена измислица, за да се изключи любовният шанс. Или по-скоро да се даде изборът в ръцете на Фреди – може би „да“, но коварният вирус…

Не това обаче е есенцията на спектакъла, режисиран от Съни Сънински. Там е и Фреди – могъщият магьосник от сцената (Анатоли Лазаров), и ранимият, истинският Фарук Булсара (Свежен Младенов), останал загадка за медиите. Две личности в един човек, две истини за един гений, събрани в обща изповед пред друг бог на сцената, Нуреев (Георги Златарев) – любопитно решение сред декорите на Невяна Кавалджиева и оригиналната музика на „Куин“…

В. Цветкова, в-к „Труд“


„… Публиката ще открие за себе си много нови неща за автора на „Бохемска рапсодия”. Меркюри е криел ревниво своя личен живот, но онова, което виждаме от сцената на театър „Възраждане”, сякаш наистина се доближава до неговия истински образ. А в последните минути с изпълнението на Свежен Младенов и Анатоли Лазаров – в двата образа на Фреди, сякаш ще се почувствате на стадион „Уембли” и онзи прочут концерт на Queen…“

„… „Последната тайна на Фреди Меркюри” е всъщност едно голямо обяснение в любов към Твореца от подобна величина, нашето Love of My Life към него. Тази огромна обич се чувства в целия екип, начело с режисьора Съни Сънински, двамата изпълнители на образа на Фреди (Свежен Младенов и Анатоли Лазаров), на невероятно точния и деликатен Георги Златарев като Нуреев, както и на трите дами – Мариана Жикич, Яна Кузова и Филипа Балдева. Така че The Show Must Go On…“

М.Цветкова, „Монитор“


Дебютната пиеса на журналиста и театрален критик Ирина Гигова откъсва поглед от нашия собствен пъп и отказва да се подчини на провинциалното мислене и регионалните комплекси. Окуражена от догадките за възможна връзка между фронтмена на „Куин” Фреди Меркюри и легендарния балетист Рудолф Нуреев и подсказана от документална книга с тяхната любовна кореспонденция (обявена, между другото, за пълна мистификация от сериозните изследователи), тя се оттласква от обичайния поток на жълтите новини и преминава на съвсем друго ниво. „Последната тайна на Фреди” е за двама емигранти (рожденото име на Фреди Меркюри е Фарук Булсара, произхожда от иранско семейство на британска чиновническа служба; Рудолф Хамет, или Нуреев, е от татаро-башкирски произход, танцьор и хореограф в Съветския съюз и Франция), чиято слава и успех се приемат за даденост, но всъщност са пирова победа. Тяхната хомосексуалност ги прави още по-уязвими пред медиите и обществото. Пиесата е за въображаемата им последна среща, когато Фреди вече знае, че е заразен със СПИН (Нуреев умира 14 месеца след него от същата болест). Със съзнанието, че дните му са преброени, в един драматичен, оголен до болка изповеден разговор Меркюри предлага този път, вместо да живеят по законите на другите, те двамата да манипулират медиите и обществото, да сътворят собствената си легенда. Молбата му към Нуреев е да съчинят и мистифицират кореспонденцията между тях, която да бъде публикувана след неговата смърт. Защото не е важно как си живял, а какво е писано по вестниците за теб.

Първото, което поразява в този спектакъл, е удивителната визуална прилика на актьорите с действителните лица, които пресъздават. Второто – тяхната окрилена, отдадена игра. Свежен Младенов (Фреди) е успял да попие умората и горчивата мъдрост на човек, изложен цял живот на показ, живеещ едновременно два живота – този, който се очаква от него, и онзи, който е неговият собствен. Без да прекрачва границата на вулгарността и профанизацията, Георги Златарев напълно се е слял с пластиката, маниерите и предполагаемата същност на Нуреев.

Третото забележително в спектакъла е отговорността на режисьора Съни Сънински към пиесата (гледали сме негови много по-разпищолени представления дори по класически текстове). Тук той е видимо събран, целенасочен, завладян от темата. Адекватната сценография на Невяна Кавалджиева е успяла да придаде обем (пространствен и времеви) на малката зала на „Възраждане”, така че ретроспекциите от живота на Меркюри се наслагват върху настоящия момент органично и заедно съставляват един логичен и последователен разказ. Допълнително достойнство е решението Фреди да бъде представен от двама актьори (неговата по-млада, нахъсена и амбициозна версия е Анатоли Лазаров).

И не на последно място – музиката на „Куин”, която неизменно съпътства тази добронамерена мистификация.

Анелия Янева, портал „Култура“

 

АВТОР:
Ирина Гигова

РЕЖИСЬОР: 
Съни Сънински

СЦЕНОГРАФИЯ И КОСТЮМИ: 
Невяна Кавалджиева

АСИСТЕНТ НА СЦЕНОГРАФА: 
Лидия Бабунова

ХОРЕОГРАФИЯ: 
Мила Искренова

МУЗИКАЛНА СРЕДА И ОРИГИНАЛНА МУЗИКА: 
Тодор Стоянов

 

Участват: Свежен МЛАДЕНОВ, Анатоли ЛАЗАРОВ, Георги ЗЛАТАРЕВ, Мариана ЖИКИЧ, Лиляна ШОМОВА, Донка АВРАМОВА-БОЧЕВА

 

 

Драма

Препоръчителна възраст: +12
Времетраене: 90 мин.

 

 

 

Място

Театър Възраждане , България, София, пл. Славейков 4